Smaakmaker Jorrit innoveert erop los.
Onze in-house culinair productontwikkelaar a.k.a. onze smaakmaker Jorrit zit er met z’n neus bovenop. Letterlijk. Jorrit proeft namelijk al onze producten. Als voormalig chef bij verschillende sterrenrestaurants én winnaar van De Tabasco Hottest Chef-competitie (2017) weet hij als geen ander hoe je de juiste smaken bij elkaar brengt voor een overheerlijke smaaksensatie. Maar als je als chef hebt gewerkt is een baan bij Hessing toch wel iets heel anders. Of niet?
Nou laat ik voorop stellen dat ik mijn baan bij Hessing als culinair productontwikkelaar ontzettend tof vind. Ja, het is totaal anders dan werken als chef waar je je voornamelijk in de avonden en weekenden tien slagen in de rondte werkt, maar bij Hessing is het ook heel dynamisch en zeker niet achterover leunen. Er valt zoveel te innoveren en experimenteren. Binnen Hessing bedenk ik samen met het team alle smaken en concepten. Dus maaltijdsalades, verspakketten en zelfs over een zakje rauwkost denken we na.
Ook niet geheel onbelangrijk! Maar hoe gaat zo’n proces dan? Hoe bedenk je bijvoorbeeld welk verspakket ontwikkeld moet worden en welke ingrediënten en smaken daarbij horen?
Om tot een juist gerecht te komen, gaat een heel proces aan vooraf. Ik werk veel samen met Product Managers binnen Hessing, zoals Marjolein. Marjolein houdt zich dagelijks bezig met alles wat er speelt in en rondom het eetlandschap. Ze houdt trends en ontwikkelingen goed in de gaten en zodra ze ergens kansen ziet, vertaalt ze deze door naar een passend gerecht. Als voorbeeld: Shakshuka is typisch zo’n gerecht dat is over komen waaien naar Nederland en dat steeds populairder wordt. Marjolein had dat al snel in de gaten en bedacht dat wij hier een verspakket van moesten maken. Dan ga ik vervolgens aan de slag met de inhoud van zo’n recept. Ik bedenk het smaakprofiel en schrijf het recept uit. Daarna klop ik bij smaakleveranciers aan die daadwerkelijk de smaken gaan ontwikkelen, zoals een kruidenpasta. Dan komt het leukste deel: testen! Ik proef al snel of de verhoudingen kloppen of niet. Vanuit daar gaan we verder ontwikkelen, net zo lang totdat er een perfecte smaakcombinatie ontstaat voor onze klant.
En hoe weet je dan of de gemiddelde consument het lekker zal vinden?
Als chef begin ik natuurlijk altijd te ontwikkelen op wat in mijn ogen het lekkerste is. Neem Pad Thai. Een gerecht dat hoog zit in zout en suiker en behoorlijk wat spice. Maar, dat is niet per se wat de ‘gemiddelde’ consument lekker vindt of wat onze klanten zoals supermarkten willen door de eisen die zij stellen aan voedingswaarden. Dat is continu balanceren. Samen met de supermarkt testen we de eerste versie. Aan de hand van die test gaan we 9 van de 10 keer downgraden in smaak. Als we denken dat we de juiste combi hebben, wordt het gerecht getest onder een consumentenpanel van 100 personen. Dat panel is heel divers. Daarmee kunnen we dus heel goed beoordelen of het gerecht wel of niet in de smaak zal vallen. Als chef ben ik dat natuurlijk wel gewend, maar het blijft altijd spannend!
Welke van jouw gerechten scoort tot nu toe het hoogst?
De Midden-Oosterse Pompoenstoof die ik samen met collega Marjolein heb ontwikkeld, is beoordeeld met een 8.2. Dat is echt heel hoog! #SuperTrots. Maar als je mij zou vragen of ie bij mij wekelijks op tafel staat, dan moet ik helaas kleur bekennen. Je mag je werk nooit mee naar huis nemen, zeggen ze, dus dat doe ik ook niet. ;-)
Dat is ook jammer! Wat zou jij willen meegeven aan toekomstige collega’s die graag met innovatie bezig willen zijn?
Dan zou ik vooral willen meegeven dat er bij Hessing zoveel te innoveren valt. Op productontwikkeling zoals ik doe, maar ook zeker op technisch vlak. Werken met versproducten betekent dat we continu nadenken over hoe we onze producten nog sneller en verser op het schap kunnen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan innovatie op het gebied van robotisering. Straks rollen er dagelijks autonome, mobiele robots (AMR) door onze fabrieken om grondstoffen, halffabricaten en verpakkingsmaterialen naar de juiste productielijnen in onze Versfabriek brengen. Dat is innoveren op topniveau. Als je altijd op zoek bent naar hoe je dingen beter, sneller, slimmer of lekkerder kunt maken, dan is Hessing één grote speeltuin.