De Champions League van Vers Logistiek.
Erwin Bisschof had zichzelf ooit voorgenomen als zelfstandige om ‘nooit meer ergens in dienst te gaan’, maar vond de uitdagingen binnen onze Supply Chain afdeling zo interessant, dat hij op de dag dat hij 60 werd in dienst trad bij ons bedrijf als Supply Chain Manager. Eens horen wat hem van gedachte heeft doen veranderen.
Ja, ongelofelijk hè?! Ik startte bij Hessing vanuit een interim rol, maar na 3 weken vroeg Frank Hessing al of ik in dienst wilde. Omdat hier zoveel te doen valt binnen supply chain en Hessing zo goed beviel, ben ik toch overstag gegaan. Supply Chain lijkt misschien heel simpel, want het gaat erom dat je de spullen levert die zijn besteld. Hoe moeilijk kan het zijn? Maar het ligt veel ingewikkelder dan dat. Eigenlijk alles wat fout kan gaan als je het niet goed geregeld hebt, gaat fout bij Supply Chain. Ik voel mij soms net een bondscoach van het Nederlands elftal. Iedereen wil dat het beter gaat, maar niemand weet hoe ingewikkeld het daadwerkelijk is om de juiste resultaten te behalen.
Dus ‘we are running after the facts’, zoals Louis van Gaal zou zeggen?
Als je je zaakjes niet op orde hebt, wel. Maar bij Hessing zorgen we juist voor een goede forecast en daar schakelen we continu op bij. Wij prognosticeren standaard zes weken vooruit, omdat onze klanten zoals supermarkten nooit eerder dan zes weken van tevoren hun promoties bekend maken. Gedurende de dag krijgen wij bestellingen binnen van klanten. Neem Jumbo als voorbeeld. Zij hebben 750 winkels die in vier blokken per dag beleverd worden door distributiecentra. Als wij bestellingen van het eerste blok binnen hebben, proberen wij met algoritmes door te rekenen wat uiteindelijk de totale bestelling van die vier blokken zal zijn, zodat we de complete prognose in kaart hebben. We zijn dus altijd bezig met de bestellingen die nog moeten komen en schakelen continu met productie.
En zitten jullie vaak goed met de prognoses?
Over het algemeen wel, maar waar we door verrast worden zijn invloeden van het weer. Sommige productgroepen zijn extreem gevoelig voor weersveranderingen. Dan heb ik het in dit geval niet over productie, maar juist over consumptie. Voorbeeld: tijdens een warme periode zijn de maaltijd- en fruitsalades niet aan te slepen. Maar zodra er dan een wat koudere dag met regen komt, is iedereen ‘sla-moe’ en heeft iedereen ineens trek in een stamppotje boerenkool of andijvie. De bestellingen van kool waren in september hoger dan in januari! Dat is bizar.
Wel lekker, een stamppotje als het buiten koud is. Hoe spelen jullie hierop in?
We houden de weersvoorspellingen natuurlijk goed in de gaten, maar het blijft een uitdaging. Als we zien dat de bestellingen afwijken van de prognose, schakelen we bij. Het is een snel spel dat gespeeld wordt. We zijn op dit moment ook in gesprek met een partij die een soort algoritme heeft ontwikkeld dat in kaart brengt hoe consumenten zich gedragen in relatie tot het weer. Daarmee hopen we straks nog betere forecasts te kunnen maken. #SuperSmart
Cool! En wat maakt het werken binnen Supply Chain bij Hessing zo leuk?
De dynamiek! Dat komt door de ultrakorte houdbaarheid van onze producten. Onze order lead time is 24 uur: vandaag besteld, morgen in de schappen. Als consument wil je ook een zo vers mogelijk product kopen, dus zorgen wij dat onze producten nog 5 à 6 dagen houdbaar zijn zodra ze in de schappen liggen. Dat vraagt om snel schakelen. Je speelt hier echt in de Champions League van Vers Logistiek. Als je daar niet tegen kan, dan ga je het hier niet leuk hebben. Soms maak ik een planning en kan ik na tien minuten weer helemaal opnieuw beginnen. Dat vind ik juist zo leuk! Hoe korter houdbaar, hoe uitdagender.
Hoe ziet het Supply Chain team eruit binnen Hessing?
Onze centrale Supply Chain afdeling bestaat uit 20 man. Vanuit hier geven we aan hoeveel geproduceerd moet worden. Het vertalen van die planning naar de productielijnen en het afroepen van grondstoffen gebeurt lokaal op onze productielocaties. Wij hebben dagelijks contact met de supply chain afdelingen van onze klanten om zo de gezamenlijke supply chain te optimaliseren. Zo proberen we de forecast, het bestel- en leverproces elke dag een beetje beter te krijgen.